Over Hilde
Wie ben ik?
Mijn naam is Hilde Velting-Wicherson. Ik ben pedagoog, ervaren leerkracht, dyslexiespecialist, en bovenal een trotse moeder van twee pubers.
Na het behalen van mijn Pabo-diploma, ben ik bijna 23 jaar geleden begonnen met mijn carrière in het Speciaal Basisonderwijs (SBO). Op deze speciale school voor basisonderwijs werk ik met leerlingen die te maken hebben met ontwikkel, leer- en gedragsproblemen.
Tijdens mijn werk ontdekte ik al snel dat leren niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Dit inzicht heeft me gemotiveerd om verschillende cursussen en opleidingen te volgen op het gebied van rekenen, lezen, spelling en beelddenken.
Overstap naar een eigen praktijk
In mijn functie als taalspecialist kom ik regelmatig kinderen tegen met dyslexie en/of lees- en spellingproblemen. In een één-op-één setting heb ik vaak het gevoel: dit is wat kinderen nodig hebben! Ze verdienen persoonlijke aandacht, een dosis humor, erkenning van hun leerproblemen, en vooral, de kans om samen aan oplossingen te werken.
Vandaar de stap naar een eigen praktijk waar ik al die facetten kan inzetten.
Het bieden van op maat gemaakte hulp is essentieel, omdat ieder kind uniek is en op een andere manier leert. In een traditionele schoolomgeving is het niet altijd mogelijk om deze gepersonaliseerde ondersteuning te bieden, hoe toegewijd leerkrachten ook zijn. Sommige leerlingen hebben simpelweg meer of andere vormen van hulp nodig om effectief te kunnen leren.
Wat doe ik?
Mijn aanpak is gericht op het creëren van een ondersteunende en stimulerende omgeving waarin kinderen kunnen groeien. Ik geloof dat elk kind uniek is en zijn of haar eigen manier van leren heeft. Daarom pas ik mijn behandeling aan om zo goed mogelijk aan de behoeften van elk kind te voldoen.
Methodieken voor verschillende leergebieden
In mijn werk maak ik gebruik van verschillende methodieken om kinderen te helpen in hun leerproces:
TOPPR-methodiek voor Lezen
Voor lezen maak ik gebruik van de TOPPR-methodiek, voorheen bekend als 'Sleeplezen', ontwikkeld door Jaap Stoppelenburg. Als TOPPR-juf ben ik gecertificeerd om met kinderen te werken en als TOPPR-coach leid ik collega's en teams op tot TOPPR-juffen en meesters. Meer informatie over TOPPR
KWeC-methodiek voor Spelling
Bij spelling kijk ik naar de specifieke behoeften van elk kind en kies ik een passende interventie. Ik maak gebruik van de KWeC-methodiek, die ik tijdens mijn master taalspecialist heb geïntegreerd in mijn werk. Deze methodiek heeft positieve resultaten opgeleverd binnen het SBO en wordt nu schoolbreed toegepast bij leerlingen met spellingproblemen. Meer informatie over KWeC
Beelddenken
Ik verwelkom ook beelddenkers in mijn praktijk en heb een opleiding gevolgd bij www.ikleeranders.nl om kinderen met deze specifieke leerstijl te kunnen helpen. Mijn persoonlijke motivatie om beelddenkcoach te worden komt voort uit mijn zoon, die ook een beelddenker is en op de basisschool vastliep. Dankzij de ik leer aanders aanpak heb ik hem succesvol kunnen ondersteunen en heeft hij met plezier de basisschool afgerond.
Samenwerken voor een succesvolle toekomst
Bent u geïnteresseerd in mijn aanpak en wilt u ontdekken hoe ik uw kind kan helpen, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Laten we samenwerken om uw kind de beste kansen te bieden voor een succesvolle toekomst.