Lezen met Toppr
Wat is de TOPPR-methodiek
Topprreading heeft de TOPPR-methodiek® ontwikkeld om kinderen met leesproblemen en/of dyslexie te ondersteunen en hun leesplezier te herstellen. Voorheen bekend als Sleeplezen®, heeft deze unieke methodiek bewezen effectief te zijn in het verbeteren van het leesvermogen van kinderen en het terugbrengen van de vreugde van lezen.
Wat maakt de TOPPR-methodiek anders?
In tegenstelling tot andere interventies legt de TOPPR-methodiek® de nadruk op vloeiend lezen, zonder dat kinderen steeds dezelfde foute woorden of tekst moeten herhalen. In plaats daarvan worden kinderen aangemoedigd om op een andere manier te lezen, waarbij ze woorden niet analyseren (hakken) maar juist klanken samenvoegen (synthese). Deze benadering is vooral nuttig voor kinderen die moeite hebben met automatisering en directe woordherkenning. Vereiste is wel dat de klank-tekenkoppeling wordt beheerst.
Wat omvat de TOPPR-methodiek?
De TOPPR-methodiek® is opgebouwd rond drie nauw verweven componenten:
-
Het orthopedagogische component: Dit component zorgt ervoor dat de leessituatie positief en ondersteunend is. Het legt de nadruk op gelijkwaardigheid tussen lezer en begeleider, een voortdurend positieve houding van de begeleider en geen aandacht voor fouten of corrigeren.
-
Het methodische component: Hierbij wordt de analyse (hakken) van woorden vermeden en wordt in plaats daarvan de synthese van klanken gestimuleerd. Kinderen lezen een zin als een geheel, vergelijkbaar met het vertellen van een verhaal.
-
Het technische component: De lezer kiest zijn eigen boek, zelfs als dit boven zijn leesniveau ligt. De begeleider leidt het leestempo en laat de lezer de gekleurde punt van een pen volgen die boven de tekst glijdt.
Wetenschappelijk Bewezen Effectiviteit
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de Sleeplezen®-methode, nu bekend als de TOPPR-methodiek®, zeer effectief is voor kinderen met leesproblemen en dyslexie. Het is overdraagbaar naar andere behandelaars en kan worden toegepast in diverse onderwijsinstellingen. Het heeft een significant positief effect op het lezen van teksten, waarbij kinderen na acht behandelingen van 30 minuten aanzienlijke vooruitgang boeken, vaak één tot drie AVI-niveaus hoger.
Er komt een nieuw wetenschappelijk effectivitteits onderzoek uitgevoerd door de RUG
Heeft u nog vragen over de TOPPR-methodiek® of wilt u meer weten over hoe deze methodiek uw kind kan helpen?